Kwaliteitsmethodiek

Six Sigma: resultaten en verankering
Ons bedrijf heeft de Six Sigma-kwaliteitsmethodiek omarmd. Deze is erop gericht structurele verbeteringen in dienstverlening en bedrijfsprocessen door te voeren en zo te komen tot kostenbesparingen en verhoging van klanttevredenheid. Diverse medewerkers volgden al een Six Sigma-opleiding – met twee praktijkprojecten – en behaalden hun Black Belt-titel (projectleider). De komende periode wordt de aanpak verankerd in de organisatie. Aanstaand programmamanager Six Sigma, Peter Groen, speelt daar een centrale rol in.

(…) “Ik wil ten eerste een ‘Black Belt Community’ opzetten, waarin Black Belts ervaringen kunnen uitwisselen en van elkaar kunnen leren. We hebben dan tevens een overzicht over wie welke projecten heeft gedaan, hoe die zijn aangepakt en met welke resultaten. Deze informatie wil ik, ten tweede, op een intranetsite zetten. Zo kunnen stappen van reeds uitgevoerde projecten gekopieerd worden naar plaatsen waar vergelijkbare verbeterbehoeften bestaan. Ten derde is het belangrijk dat de organisatie globaal weet wanneer de Six Sigma-aanpak wel en niet geschikt is. Ik zie het als mijn rol om dat samen met een brede laag van procesverantwoordelijken helder te krijgen. Deze methodiek moet je vooral inzetten bij complexe vraagstukken met een concrete verbeterbehoefte. Het is ook aan de Black Belts om dat actief en scherp te bewaken.” Peter is blij dat cursusaanmeldingen uit steeds meer organisatieonderdelen komen. “Dat is dé manier om de methodiek te verbreden. Projecten uitvoeren en erover praten. Zo komen we tot ons doel om organisatiebreed voortdurend bezig te zijn met kwaliteitsverbetering.”