Passages artikel over composite doeken en materialen
Als product van CCT kom je nog eens ergens. Je haalt een verdwaalde walvis uit de Theems. Je herbergt miljoenen pilgrims die op bedevaart naar Mekka gaan. Je kondigt binnen- en buitenshuis de nieuwste films aan. Of je hebt, van bovenaf, een prima overzicht over de finale van het wereldkampioenschap voetbal. Een kampioenschap dat ons land komende zomer gaat winnen, weten de Duitse managing directors ‘aarzelend zeker’. Een stukje gezond chauvinisme mag, midden in Dortmund. Daar, in de stad van zijde en fluweel, klopt het hart van het Coating Composite Materials-bedrijf. Het is, met 100 medewerkers, gevestigd in een pand van de Bauhaus-architectuur van begin 20e eeuw. Zo wordt het verleden met heden en toekomst verbonden. ‘Dat is wel passend. Want onze onderneming steunt op een lange historie, maar we zijn constant bezig met de klantenbehoeften van vandaag en morgen’, laten beiden weten.
(…) Bieden waar de klant om vraagt. Daar horen kwaliteit, service en innovatie bij. Met die trefwoorden zet je het bedrijf snel neer. “Acht jaar geleden hebben we een belangrijke switch gemaakt’, aldus onze gesprekspartners. ‘We waren een bedrijf van ‘happy engineering’. De verkopers moesten verkopen wat de technici hadden bedacht. Met een managementwisseling is de focus 180 graden gedraaid. De klanten zijn richtinggevend geworden voor de producten die we ontwikkelen. En sinds 6, 7 jaar zit de groei er flink in. Die mag je met twee cijfers voor de komma schrijven. We groeien sterker dan de markt.”
(…) Ook bij de andere twee poten ligt het handboek opengeslagen bij het hoofdstuk ‘groei en succes’. “Het voordeel bij ons flexibele reclamemateriaal voor digitale bedrukking is dat we vanaf de allereerste minuut in die nog vrij jonge markt aanwezig waren. We waren ook de eerste die dit materiaal op een breedte van vijf meter kon leveren. Dan ligt je naam snel voorop de tong bij klanten. Verder is het, ook hier, vooral een kwestie van: goed luisteren naar de klanten, die in toenemende mate materiaal voor gebruik binnen willen hebben. Daar spelen we op in. We hebben de laatste zes, zeven jaar, mede dankzij onze moederholding, veel kunnen investeren in apparatuur. Hier staan de modernste machines van de wereld.”
(…) De derde pijler van CCT, die van de industriële PTFE-oplossingen, is met zijn 2,5 jaar nóg jonger. “Via acquisities beschikken we momenteel in drie continenten over een bonte verzameling familiebedrijven, die elk hun eigen nationaliteit, cultuur en spirit hebben. We zijn nu bezig om daar, ook via verdere acquisities, meer een samenhangend geheel van te maken. Dat is niet alleen bestuurlijk een ontzettend leuke klus, het is ook voor verkopers en technici een geweldige uitdaging. Want de PTFE-producten sluiten goed aan bij de membraantechnologie. Je kunt er dezelfde machines voor gebruiken en je kunt ideeën uitwisselen. Zo kom je van een toepassing in het ene segment, tot een nieuw product in het andere. Wat wil je nog meer als creatieve geest?”
Het klinkt allemaal voorspoedig. Liggen er ook bedreigingen op de loer? Concurrentie? “Concurrenten zijn er altijd, overal. Het beste antwoord daarop is inzetten op kwaliteit, service en innovatie. Daarmee geef je de voordelen aan de klant. In die zin zijn we niet zo gefocused op bedreigingen, maar op kansen, op Duitse kwaliteitsproducten. Je kunt overal in de wereld een Mercedes verkopen. Die spots moeten we zoeken, dáár liggen onze markten. In die sfeer coachen we onze medewerkers ook. We werken veel met jonge mensen die we zelf opleiden. Menigeen komt recht van school naar ons toe. Met interne trainingen kweek je betrokkenheid. Human resource management nemen we hier letterlijk.”
(….) “Je kunt verdere globalisering verwachten. En er liggen daarbij voor ons nog wel wat witte vlekken in te vullen. In Azië bijvoorbeeld; we hebben nu een voet in China staan. Ook in Amerika voorzien we nog groei, en in Oost-Europa. Maar net zo goed in West-Europa. Zelfs in Duitsland, dat nu uit een diep economisch dal begint te klimmen. Maar het zit hem niet alleen in geografische groei. Zeker ook in ontwikkeling van nieuwe producten binnen onze drie business segmenten. Met die ‘combinatie’ stappen we de toekomst in.”
Zeg, die walvis die met jullie doek uit de Theems is gevist, die heeft het niet gehaald. Zou een nieuwe levensreddende coating misschien uitkomst kunnen bieden? “Als we die zouden uitvinden! Dat is goud. Maar laten we bescheiden blijven. Succes is gewoon een kwestie van hard werken, op alle fronten binnen het bedrijf. We doen het allemaal samen, ieder vanuit zijn eigen deskundigheid.”