Terug naar de basis. Dat was, kort gezegd, de boodschap van de gastspreker. Wat kun je in economisch zwaar weer, met veel klanten die op de handrem staan en een telefoon die minder vaak overgaat? Hij schetste geen ingewikkelde en doorwrochte vergezichten, zijn advies was simpelweg: eropaf! Geen ‘help roepen’ bij het ontwaren van concurrenten op het jachtveld en verstijven, maar zelf op jacht gaan en de zaken naar je hand zetten. En ook pragmatisch zijn. Bestaande klanten moet je absoluut koesteren, maar door de economische crisis bestellen ze nu eenmaal minder. En dus zul je de verminderde vraag moeten compenseren door omzet te halen bij nieuwe cliëntèle. Die haal je niet binnen door langdurig op goudgerande plannen te broeden, was de boodschap. En ook niet door te blijven hangen in al die dingen die tegenzitten en niet goed gaan. Maar door te kijken naar wat je wel kunt. En dat is: dicht bij jezelf en bij je vak blijven en op klanten af stappen, contact zoeken!